În anul 2012, dupa aproape 100 de ani, s-a reînnodat istoria prin prima ediție a Balului Vienez de la Timișoara by Ioana Hațegan.
Odată cu recucerirea cetății din mâinile turcilor de către prințul Eugeniu de Savoya in 1716, Timișoara reîmbracă straiele Europei Centrale, urmând să devină, în doar 30 de ani, unul dintre importantele centre ale monarhiei vieneze. Fastul curții imperiale strălucește și în această cetate, datorită legăturilor puternice cu Viena ale nobililor ce o locuiesc, dar și a repetatelor vizite ale împăraților, începând cu Maria Tereza și Joseph al II-lea (cel care îi acorda privilegiile de oraș liber regesc) și în cele din urmă, Franz Joseph, care vede Timișoara în repetate rânduri, între 1870 și 1891, în plină perioadă de glorie a valsului.
În maniera vieneză, vizitele de stat și ocaziile festive ale anului au fost întotdeauna marcate de balurile organizate atât de autoritățile, nobilimea și notabilitățile orașului, cât și de societățile de binefacere ale întreprinzătorilor și oamenilor de afaceri ai cetății. De multe ori, balurile însoțeau premierele unor spectacole de excepție, cum s-a întâmplat în anul 1796 când "Flautul fermecat" de Mozart a fost pus în scenă la Timișoara la doar câteva luni după premiera din Viena.
Opernball Viena
Franz Joseph I cedează abia în 1877 în fața insistențelor cercurilor artistice vieneze și permite organizarea unei festivități purtând inițial numele de "Opern Soiree", în noua clădire a Operei Imperiale și Regale aflată pe Ring la Viena - aceasta însă avea să se desfășoare conform rigorii impuse, fără dans! Lucrurile aveau să ia, insă, o altă turnură, după cum descrie ziarul "Wiener Fremdenblatt" apărut în dimineața zilei de 12 decembrie 1877: "… la început, atmosfera a fost de-a dreptul posacă, dar sângele și curajul vienez au învins circumstanțele... după miezul nopții s-a comis întâiul indubitabil dans în sala de festivități a operei noastre..." .
Balul Operei de la Viena a devenit unul dintre cele mai râvnite evenimente mondene - reînviat și promovat fiind, atât de tânăra republică austriacă în 1921, după prăbușirea monarhei, cât și începând cu anul 1956, de când acesta se desfășoară fără întrerupere. Patronat de Președintele Austriei, Balul Operei de la Viena este acum un eveniment mondial de prim rang, așteptat în fiecare an cu aceeași înfrigurare ca și concertul de anul nou de la Viena.
Balul mai este denumit și "seara de un milion de euro", deoarece încasările din rezervări și bilete de participare depășesc chiar această sumă, pe care organizatorii o dedică realizării importantelor proiecte culturale ale Operei de la Viena. Alături de capete încoronate, politicieni, diplomați și magnați ai afacerilor și finanțelor, în lojele de 16000-18000 de euro își fac apariția și marile vedete ale scenei muzicale și Hollywood-ului. Roger Moore, Claudia Cardinale, Sarah Fawcett, etc... .
Chiar dacă glamour și blink se scriu cu litere mari la acest eveniment, el respectă întru totul eticheta unui bal vienez, ce presupune o ținută și un comportament distins, elaborat conform convențiilor secolului XIX. Domnii poartă ținuta clasică "white tie" (frac) în timp ce doamnele etalează cele mai extravagante toalete de seară și bijuterii ale momentului.